De Goede Moordenaar. De elektrische tram van het Boerenbondsmuseum

De Goede Moordenaar

De stoomtram tussen Helmond en Den Bosch, bijgenaamd "De Goede Moordenaar" tot 1937, had een gemengde reputatie. Ondanks zijn positieve invloed op mobiliteit en regionale ontwikkeling, veroorzaakte de tram ook dodelijke ongevallen. Hij stimuleerde economisch de handel en sociale cohesie door gemeenschappen te verbinden.

De stoomtram die tot 1937 van Helmond naar Den Bosch reed, stond bekend als “De Goede Moordenaar.” Deze opmerkelijke bijnaam heeft de tram te danken aan het feit dat hij, ondanks zijn nut en efficiëntie, berucht was vanwege een aantal dodelijke ongevallen die gebeurden tijdens zijn dienstjaren. Deze naam weerspiegelt de dubbele aard van de tram: enerzijds een belangrijke en positieve bijdrage aan de mobiliteit in de regio, anderzijds de tragische incidenten die soms plaatsvonden.

De stoomtram had een belangrijke impact op zowel de economische als sociale ontwikkeling van de regio waar hij reed. Economisch gezien bevorderde de tram de handel en de toegankelijkheid van lokale markten door het makkelijker en sneller te maken voor mensen en goederen om tussen steden en dorpen te reizen. Sociaal gezien verbond de tram gemeenschappen met elkaar, wat leidde tot een sterkere regionale identiteit en sociale cohesie. Mensen konden gemakkelijker bezoeken afleggen, wat bijdroeg aan een gevoel van verbondenheid en wederzijdse culturele uitwisseling.

De Goede Moordenaar. De elektrische tram van het Boerenbondsmuseum
conducteur van de Goede Moordenaar Boerenbondsmuseum Gemert
De Goede Moordenaar Boerenbondsmuseum gemert
beeldmerk

Rijd mee met de Goede Moordenaar

Vanuit het Boerenbondsmuseum rijdt een replica van deze historische stoomtram rond. De tram heeft wel wat modernisering ondergaan. Zo wordt deze niet langer meer aangedreven door stoom, maar door zonne-energie. Bovendien is de tram voorzien van luchtbanden. Momenteel rijdt De Goede Moordenaar vanuit het museum verschillende toeristische routes door de gemeente Gemert en wordt de tram gebruikt bij bruiloften, buurtfeesten en tal van andere activiteiten.

Contact

Vragen of meer informatie? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op. Of vul het contactformulier in.

Elke dag bereikbaar van 13:00 tot 17:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan