Erf geboortehuis Peter van den Elsen boerenbondsmuseum Gemert

Traditionele slachtdag

Ervaar de slachtdagtraditie uit begin 1900 bij het Boerenbondsmuseum! Ontdek hoe de gemeenschap vroeger samenkwam voor deze belangrijke dag. Proef historische gerechten zoals verse worst en balkenbrij en er is ook weer volop vlees verkrijgbaar.

• 3 november
  • 11:00u tot 17:00u
  • Muziek: Troubadour Gert van Boxtel. Bekendmaking prijswinnaar gewicht raden van twee biggen.

Elk jaar op de eerste zondag van november komt een bijzondere traditie tot leven bij het Boerenbondsmuseum: de jaarlijkse slachtdag. Deze dag biedt een unieke blik op het boerenleven begin 1900 en houdt een belangrijke agrarische traditie in ere.

Bij het Boerenbondsmuseum wordt deze traditie voortgezet. Tijdens de slachtdag worden niet alleen de methoden en gebruiken van weleer toont, maar krijgen bezoekers ook de gelegenheid om historische gerechten te proeven die met deze oude technieken zijn bereid. Zo krijgen bezoekers een smaak van het verleden, vaak bereid volgens familierecepten die generaties lang zijn doorgegeven.

De jaarlijkse slachtdag in het Boerenbondsmuseum is een kans om de geschiedenis niet alleen te bekijken maar ook te beleven en te proeven.

Deze zondag is ook de laatste dag van het seizoen, een laatste kans om dit jaar het museum te bezoeken.

Een traditionele slachtdag op een boerderij begin 1900

Traditioneel waren slachtdagen in de vroege 20e eeuw essentieel voor boerengemeenschappen. Het was de tijd om vee te slachten en vlees te bereiden voor de wintermaanden. Deze dagen waren niet alleen cruciaal voor de voedselvoorraad, maar fungeerden ook als sociale evenementen, waarbij de hele gemeenschap samenkwam om handen uit de mouwen te steken.

Op een slachtdag werd niets verspild. Na het slachten werd elk deel van het dier gebruikt. Vlees werd verwerkt tot consumptiegoederen zoals verse worst, balkenbrij en zult. Vetten werden gebruikt voor koken en conserveren, en zelfs organen werden omgetoverd tot voedzame gerechten.