De ambacht van het weven

Ontdek de rijke weeftraditie van Gemert! Bekijk hoe de wevers van het museum weeftechnieken op Gemertse handweefgetouwen demonstreren en zie hoe een weefboom wordt gemaakt.

• 22 september
  • 13:00u tot 17:00u

Gemert heeft een rijke geschiedenis in textielproductie, waarbij weven een centrale rol speelt. De relatie tussen Gemert en weven is historisch gezien sterk. In Gemert speelde het weven een belangrijke rol in de lokale economie. Het ambacht werd doorgegeven van generatie op generatie, waarbij de kennis en technieken verfijnd werden. Hoe wevers werkten en woonden is te zien in het wevershuisje van het museum.

Naast demonstraties kunnen ook kinderen deelnemen aan het weven door gebruik te maken van kleine weefraampjes. Er wordt ook gewerkt aan het maken van een weefboom en er wordt een nieuwe weefboom aangedraaid, wat bezoekers een inzicht geeft in de volledige cyclus van het weven, van het opzetten van de ketting tot het eigenlijke weven.

Hoe werkt een weefgetouw?

Het weven van textiel op een weefgetouw is een complex proces dat vakmanschap en precisie vereist. Met een weefgetouw worden twee sets van draden, de ketting (lange draden die strak gespannen zijn) en de inslag (dwarsdraden), met elkaar te verweven. De kettingdraden worden op het weefgetouw gespannen, waarna het weefproces kan beginnen. Met behulp van een schietspoel of schietschuitje, dat door de kettingdraden schiet, wordt de inslagdraad tussen de kettingdraden geweven. Dit proces wordt herhaald, waarbij de weefselstructuur ontstaat.

Technieken van weven

Er zijn verschillende weeftechnieken die kunnen worden toegepast, afhankelijk van het gewenste patroon en de textuur van het textiel. Enkele veelgebruikte technieken zijn het platbinden, keperbinding en satijnbinding. Deze technieken variëren in de manier waarop de inslag- en kettingdraden met elkaar verweven zijn, wat resulteert in verschillende eigenschappen van het textiel, zoals dichtheid, flexibiliteit en patroon.

In het wevershuisje van het Boerenbondsmuseum worden regelmatig demonstraties van dit ambacht verzorgd.