Beleef de historie tijdens de historische optocht van het Boerenbondsmuseum

Op zondag 21 april vindt in het centrum van Gemert traditiegetrouw weer de jaarlijkse Historische Optocht van het Boerenbondsmuseum plaats. Een lange stoet trekt voorbij en toont het leven in een Brabants dorp in de periode 1900 tot 1940. De optocht geeft een beeld van diverse oude ambachten, die in het Boerenbondsmuseum gedurende het seizoen worden uitgeoefend. Daarnaast laat de optocht ook een greep uit de museale collectie aan gereedschappen, machines en kleding zien. De optocht wordt verder gecomplementeerd door tal van prachtige koetsen en paardenspannen en uitgebeelde gewoontes en gebruiken. Dit jaar zal ook de oude stoombrandspuit uit Gorinchem meerijden. De kinderen zullen deze stoomspuit wel herkennen van de landelijke sinterklaasintocht in november in Gorinchem. Het is alsof de geschiedenis aan de ogen van het publiek voorbijtrekt.

De optocht start rond de klok van 14.00 uur nabij het kasteel en trekt vervolgens via het centrum van Gemert naar het Boerenbondsmuseum. Deze middag opent het Boerenbondsmuseum gratis haar deuren.

Iedereen is welkom om onder het genot van een hapje en een drankje nog eens na te praten en te genieten van optredens van het Jachthoorn- en trompetterkorps, de “Schotse” Piperband, het vendelzwaaien van het gilde, een demonstratie van de Veteranen Sportclub én om de stoombrandspuit van dichtbij te bewonderen.