Welkom in het Boerenbondsmuseum in Gemert. Waar het Brabantse verleden tot leven komt. Met oorspronkelijke en authentiek ingerichte boerderijen en gebouwen, originele voorwerpen, ambachten en de echte verhalen van vroeger. En dat alles in een sfeervolle en nostalgische ambiance. Bij een bezoek aan het Boerenbondsmuseum ga je even terug naar het Brabant van toen.

Het Boerenbondsmuseum is gevestigd bij het geboortehuis van Pater van den Elsen, grondlegger van verschillende boerencoöperaties en de Boerenleenbank. Het is een historische plek, gelegen in de mooie en groene omgeving aan de rand van Gemert.

Tijdens het museumseizoen zijn er worden elke zondag demonstraties gegeven en zijn er activiteiten die het leven in een Brabants dorp van begin vorige eeuw laten zien. Er worden ambachten getoond, boter en kaas gemaakt en brood gebakken zoals vroeger. Daarnaast zijn er verschillende tentoonstellingen die een beeld geven van het dorpse leven van destijds.

Weten wat er tijdens het museumseizoen te zien is? Bekijk dan onze agenda.

Tuinen en akkers

Op het erf, rondom de gebouwen en in de omgeving van het Boerenbondsmuseum zijn verschillende tuinen en akkers te vinden. Deze zijn ingericht zoals destijds en worden zoveel mogelijk bewerkt op de manier zoals toen. Nabij de akkers is de veldkapel van de Heilige Sint Gerlacus te bezichtigen.

Op het terrein van het Boerenbondsmuseum is ook een kinderboerderij gevestigd: ’t Prullekes Höfke (‘kindertuin’). In de kinderboerderij is ook een hoogstamboomgaard van fruitbomen. Elk gemengd bedrijf had een boomgaard met verschillende soorten appels en peren.

Meer over de tuinen en akkers is hier te lezen.

Collectie Brabantse poffers, mutsen en kleding

In het schoolgebouw bij het museum is een uitgebreide collectie van Brabantse poffers en mutsen die een uniek inzicht geven in de mode van die tijd. Niet alleen vrouwenkleding, maar ook kinder- en herenkleding van begin vorige eeuw zijn tentoongesteld.

Klik hier om meer lezen over Brabantse klederdracht.

Een uniek levend openluchtmuseum

Het museum grenst aan het mooie buitengebied van Gemert. In het museum, maar ook op de omliggende tuinen, velden en akkers komt u tot rust en blijft u zich verbazen. U waant zich echt terug in de tijd. Het boerenbedrijf wordt gerund zoals aan begin vorige eeuw, de akkers worden bewerkt zoals meer dan 100 jaar geleden.

Ervaar de rustieke omgeving en het nostalgische pleintje. U komt er oren en ogen tekort. Voor jong en oud heeft het museum genoeg te zien en te doen. Zintuigen worden geprikkeld. Geluiden, geuren, smaken en beelden nemen u mee naar een rustiek Brabants peeldorp aan het begin van vorige eeuw. Een levende historie. Het maakt niet uit hoe oud je bent: voor iedereen genoeg momenten van verbazing of herkenning. In het Boerenbondsmuseum stapt u weer even terug naar het Brabant van toen!

Contact

Vragen of meer informatie? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op. Of vul het contactformulier in.

Elke dag bereikbaar van 13:00 tot 17:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan